Materská škola v Podhájskej je v šk. roku 2024-2025 dvojtriedna. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom vo veku od dvoch do šiestich rokov (deti po dovŕšení  dvoch  rokov veku môžu  byť  prijaté, ak sú  vytvorené vhodné  materiálne, personálne  a iné  potrebné  podmienky)  a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Poskytuje možnosť poldenného pobytu pre deti s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. 

     Prevádzka materskej školy je od 6,30 hod. – 16,30 hod.  

     Materská škola je umiestnená v účelovej budove. Prízemie tvorí vstupná hala s knižnicou, riaditeľňa, trieda ,,Sovičiek" (3-4 ročné deti) s príslušnými priestormi a spálňa, umyváreň, toalety, kuchyňa a jedáleň s príslušnými priestormi. Na poschodí je umiestnená trieda ,,Veveričiek" (5-6 ročné deti) s príslušnými priestormi a spálňa sa využíva ako telocvičňa, logopedická učebňa, izolačná miestnosť, práčovňa, umyváreň, toalety a jedáleň. 

    Zriaďovateľom materskej školy je obec Podhájska, štatutárnym zástupcom je RNDr. Jozef Krajmer– starosta obce.

 

 

1.1 Personálne zabezpečenie

 

     Materská škola má 7 zamestnankýň, z toho 3 pedagogické zamestnankyne. Všetky spĺňajú kvalifikačné predpoklady na výkon svojho pracovného zaradenia. 

    Pedagogickí zamestnanci: riaditeľka MŠ:  Mgr. Zuzana Tóthová

                                               tr.učiteľka ,,Veveričky":   Mgr. Lenka Desátová

                                               tr. učiteľka ,,Sovičky" : Mgr.Diana Bobovnická     

                                                                    

 

Nepedagogickí zamestnanci: vedúca ŠJ : Ing. Anna Luhanová

                                             hl. kuchárka: Silvia Poláková  

                                         pom. kuchárka: Veronika Majchráková                                              

                                                 školníčka: Jana Turacová

 

 

1.2 Materiálno – technické zabezpečenie

 

     Materiálno – technické a priestorové podmienky vyhovujú potrebám edukačného procesu a kapacite materskej školy podľa platnej legislatívy. Postupne prebieha modernizácia interiérov a exteriérov na oboch zariadeniach. Prostredie materskej školy spĺňa estetické a emocionálne kvality. V materskej škole  je k dispozícii pedagogickým zamestnancom PC, tlačiarne, internet a kopírovacie zariadenia. Materská škola má zriadenú knižnicu s pedagogickou a detskou literatúrou, ktorá sa aktuálne dopĺňa a obnovuje v závislosti na financiách. Vybavenosť MŠ IT technikou je zabezpečená dvomi interaktívnymi tabuľami v obidvoch triedach. Triedy sú vybavené dostatočným množstvom učebných pomôcok a hračiek pre skupinové a individuálne hry, taktiež dbáme o dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické a pracovné činnosti. Priestorové podmienky materskej školy spĺňajú hygienické normy a kapacity určené  Regionálnym úradom verejného zdravotníctva v Nových Zámkoch. Interiér je vkusne vybavený novým detským nábytkom, kobercami , ležadlami a posteľnou bielizňou.  Rozmiestnenie nábytku rešpektuje potreby detí na dostatok priestoru na hry , ranné cvičenie aj odpočinok.

Usporiadanie triedy:

- umožňuje deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách

- uľahčuje deťom voľný styk s okolitým svetom

- uľahčuje deťom prístup k hračkám a pomôckam

- umožňuje deťom vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru

- umožňuje deťom poznať vlastné pracovné tempo a vlastné možnosti

- umožňuje deťom ponechať vlastný výtvor v prostredí

- umožňuje deťom tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činnosti

- bezpečné, estetické a funkčné

- umožňuje dodržiavať vopred stanovené pravidlá deťmi a učiteľkou pri ukladaní hračiek a pri manipulácii s predmetmi, učebnými pomôckami

     Exteriérové vybavenie školského dvora postupne revitalizujeme za nové, ktoré spĺňajú štandard EÚ. Pieskovisko je pravidelne kontrolované zamestnancami regionálneho úradu verejného zdravotníctva, podľa pokynov sa prevádzková zamestnankyňa stará o ich úpravu a hygienu. Veľkú pozornosť venujeme údržbe školského areálu a starostlivosti o zeleň na školskom dvore. Súčasťou školského dvora sú preliezky a zeleninovo/bylinková záhradka, hniezdisko pre vtáky a domček s nábytkom v tvare hríbika  určený na hry pre deti. Budova materskej školy je zateplená a prebehla aj výmena okien a radiátorov.

 

2.2. Vlastné zameranie školy

Na základe neustále sa zhoršujúcej predčitateľskej gramotnosti u detí sme do zamerania materskej školy zahrnuli problematiku riešenia porozumenia predčítanému textu a hovorenému slovu. Včasný rozvoj komunikačných schopností je vysokým predpokladom pre úspešné zvládanie zručností čítania a písania. Záujem o rozprávanie, počúvanie príbehov, spoločné čítanie (prezeranie obrázkov), hranie divadla, učenie sa básničiek či riekaniek a vymýšľanie vlastných príbehov vytvára bohato podnetné prostredie na rozvoj predčitateľskej gramotnosti dieťaťa. Realizácia týchto aktivít bude prebiehať v triedach ale aj v novootvorenej knižnici materskej školy. Táto koncepcia sa vyvinula postupne a je zhodnotením tvorivého úsilia učiteľov, rodičov a skúseností z realizácie s deťmi.

 

Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v našej materskej škole sme si stanovili v súlade so všeobecnými cieľmi ustanovenými v Štátnom vzdelávacom programe, s cieľmi výchovy a vzdelávania ustanovenými v školskom zákone, s cieľmi stanovenými v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy, s potrebami a záujmami detí, zákonných zástupcov a pedagogických zamestnancov a vlastným zameraním školy.

  • Prostredníctvom bežných denných situácií, ale aj modelových situácií rozvíjať u detí schopnosti spolupráce a komunikácie v materinskom i štátnom jazyku hlavne v oblasti ústnych spôsobilostí.
  • Rozvíjať predčitateľskú gramotnosť detí predčítaním rozprávok rôznych žánrov, upevňovať porozumenie textu realizáciou rôznych aktivít prameniacich z obsahu textu, dramatizáciou rozprávok. Prostredníctvom dramatizácie (najmä) ľudových rozprávok a predčítaním rozprávok rôznych žánrov podporovať u detí pozitívny vzťah ku knihám, prispievať k upevňovaniu čitateľských návykov. Prehlbovať porozumenie čítanému textu aktivitami a vzdelávacími činnosťami. Prispievať k rozvoju hovorenej reči a obohacovaniu aktívnej slovnej zásoby a získať prostredníctvom rozprávok poznatok o tom, ako sa môže líšiť hovorená a písaná reč.
  • Objavovať svet písmen a čísel, rozlišovať niektoré symboly, rozumieť ich významu.
  • Podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí detí.
  • Podporovať vzťah dieťaťa k učeniu a poznávaniu.
  • Uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa a vytvárania podmienok pre blaho všetkých detí.
  • Identifikovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zabezpečovať im podmienky na individuálny rozvoj v súlade s týmito potrebami.
  • Zabezpečovať dostupnosť a rovnosť vo výchove, vzdelávaní a dostupnosť poradenských a ďalších služieb pre všetky deti.
  • Získavať dôveru rodičov pri realizovaní výchovy a vzdelávania v inštitucionálnom prostredí a pri koordinovanom úsilí o zabezpečovanie blaha a potrieb detí.
  • Spájať spoluprácu rodiny a školy realizáciou projektov, viesť rodičov k vytváraniu optimálnej, pokojnej rodinnej atmosféry ako základu pre pokojný, zdravý vývin detí.
  • Pravidelne a podľa potreby informovať rodičov o úlohách školy, individuálnych výkonoch a správaní detí, spoločne koordinovať postup pri riešení závažnejších výchovných problémov detí

        Našou víziou je byť školou, ktorá je rešpektovaná zo strany rodiny, zriaďovateľa a ostatných spolupracujúcich partnerov. Našou prioritou je aj bude poskytovanie kvalitných výchovno-vzdelávacích služieb, postavených na dobrej spolupráci rodiny a školy, vytvárať tak podmienky na prežívanie šťastného detstva každého jedinca. Našim cieľom je komplexne pripraviť dieťa na bezproblémový vstup do základnej školy.  Vytvoriť také podmienky, v ktorých sa každé dieťa bude cítiť dobre – vybavenie tried zaujímavými a podnetnými učebnými pomôckami, zatraktívniť školský dvor rôznymi preliezkami. Byť pre deti vzorom svojím správaním, konaním a pozitívne tak ovplyvňovať jeho ďalšie smerovanie v živote.