Materská škola v Podhájskej je v šk. roku 2022-2023 dvojtriedna. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom vo veku od dvoch do šiestich rokov (deti po dovŕšení dvoch rokov veku môžu byť prijaté, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné potrebné podmienky) a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Poskytuje možnosť poldenného pobytu pre deti s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom.
Prevádzka materskej školy je od 6,30 hod. – 16,30 hod.
Materská škola je umiestnená v účelovej budove. Prízemie tvorí vstupná hala, riaditeľňa, trieda ,,Veveričiek" (staršie deti) s príslušnými priestormi a spálňa, umyváreň, toalety, kuchyňa a jedáleň s príslušnými priestormi. Na poschodí je umiestnená trieda ,,Sovičiek" (mladšie deti) s príslušnými priestormi a spálňa sa využíva ako telocvičňa, logopedická učebňa, izolačná miestnosť, práčovňa, umyváreň, toalety a sklady.
Zriaďovateľom materskej školy je obec Podhájska, štatutárnym zástupcom je RNDr. Jozef Krajmer– starosta obce.
1.1 Personálne zabezpečenie
Materská škola má 7 zamestnankýň, z toho 3 pedagogické zamestnankyne. Všetky spĺňajú kvalifikačné predpoklady na výkon svojho pracovného zaradenia.
Pedagogickí zamestnanci: riaditeľka MŠ: Mgr. Zuzana Tóthová
tr.učiteľka ,,Veveričky": Mgr. Lenka Desátová
tr. učiteľka ,,Sovičky" : Mgr.Diana Bobovnická
Nepedagogickí zamestnanci: vedúca ŠJ : Ing. Anna Luhanová
hl. kuchárka: Silvia Poláková
pom. kuchárka: Veronika Majchráková
školníčka: Jana Turacová
1.2 Materiálno – technické zabezpečenie
Materiálno – technické a priestorové podmienky vyhovujú potrebám edukačného procesu a kapacite materskej školy podľa platnej legislatívy. Postupne prebieha modernizácia interiérov a exteriérov na oboch zariadeniach. Prostredie materskej školy spĺňa estetické a emocionálne kvality. V materskej škole je k dispozícii pedagogickým zamestnancom PC, tlačiareň, internet a kopírovacie zariadenie. Materská škola má zriadenú knižnicu s pedagogickou a detskou literatúrou, ktorá sa aktuálne dopĺňa a obnovuje v závislosti na financiách. Vybavenosť MŠ IT technikou je zabezpečená dvomi interaktívnymi tabuľami v obidvoch triedach. Triedy sú vybavené dostatočným množstvom učebných pomôcok a hračiek pre skupinové a individuálne hry, taktiež dbáme o dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické a pracovné činnosti. Priestorové podmienky materskej školy spĺňajú hygienické normy a kapacity určené Regionálnym úradom verejného zdravotníctva v Nových Zámkoch. Interiér je vkusne vybavený novým detským nábytkom, kobercami , ležadlami a posteľnou bielizňou. Rozmiestnenie nábytku rešpektuje potreby detí na dostatok priestoru na hry , ranné cvičenie aj odpočinok.
Usporiadanie triedy:
- umožňuje deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách
- uľahčuje deťom voľný styk s okolitým svetom
- uľahčuje deťom prístup k hračkám a pomôckam
- umožňuje deťom vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru
- umožňuje deťom poznať vlastné pracovné tempo a vlastné možnosti
- umožňuje deťom ponechať vlastný výtvor v prostredí
- umožňuje deťom tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činnosti
- bezpečné, estetické a funkčné
- umožňuje dodržiavať vopred stanovené pravidlá deťmi a učiteľkou pri ukladaní hračiek a pri manipulácii s predmetmi, učebnými pomôckami
Exteriérové vybavenie školského dvora postupne revitalizujeme za nové, ktoré spĺňajú štandard EÚ. Pieskovisko je pravidelne kontrolované zamestnancami regionálneho úradu verejného zdravotníctva, podľa pokynov sa prevádzková zamestnankyňa stará o ich úpravu a hygienu. Veľkú pozornosť venujeme údržbe školského areálu a starostlivosti o zeleň na školskom dvore. Budova materskej školy je zateplená a prebehla aj výmena okien a radiátorov.
2.2. Vlastné zameranie školy
Materská škola obohacuje výchovu a vzdelávanie o environmentálne aktivity, využíva prírodné prostredie, kde je umiestnená budova MŠ a taktiež rozsiahle lesy v našej obci Podhájska, ktorá je obohatená o prírodné termálne pramene s liečivými schopnosťami.
ŠkVP „Hľadám, objavujem, pátram, zistil som!“ obohacuje výchovu a vzdelávanie o špecifiká, ktoré rešpektujú rozvojové možnosti detí, priestorové a materiálno - technické podmienky školy realizáciou ďalších aktivít a projektov , ktoré umožňujú profiláciu materskej školy a napĺňajú jednotlivé ciele materskej školy.
Cieľ: rozvíjať u detí environmentálne cítenie, schopnosť poznávať prírodu ako organickú časť životného prostredia.
Špecifické ciele:
1. Vytvárať u detí vhodné podmienky počas roka na realizáciu čiastkových úloh.
- pozorovanie, metóda pokusu a demonštrácie v prírodovednom kútiku, experimentovanie
- do sezónnych činností zaraďovať eko hry, viesť k pochopeniu príčin a dôsledkov (na elementárnej úrovni) znečisťovanie životného prostredia.
2. Uskutočňovať s deťmi praktické činnosti: zbieranie prírodnín, zber orechov, hrabanie lístia, pestovanie zeleniny na školskom mini políčku, starostlivosť o rybičky, korytnačky, o vtáky v zime – kŕmenie.
- uskutočňovať s deťmi pokusy a demonštrácie: klíčenie rastlín, rast rastlín na svetle a v tme, dôkaz skupenstva vody...
- obohacovať poznatky o obehu vody v prírode, o potravinovom reťazci v živočíšnej ríši (mucha – lastovička - mačka).
3. Pozorovať rôznorodosť plodov v prírode, ich využitie pre zimné prikrmovanie zveri (gaštany, žalude, seno, kukurica ...).
4. Význam zberu liečivých rastlín a plodov, vytvoriť bylinkový záhon s liečivými bylinami, obmedzený zber ohrozených druhov – snežienka, horec, kosatec dvojfarebný, bleduľa jarná...
5. Poznávať známe huby – nebezpečie ohrozenia života.
6. Usporiadať besedu s lesníkom na tému – Zvieratká v lese, Zvieratká v zime.
7. Viesť deti k šetrnému zaobchádzaniu so stromami, nelámať konáre, nezrážať plody – oboznamovať ich s dôsledkami.
8. Upozorňovať deti na nebezpečenstvo chytať neznáme zvieratá – oboznámiť deti s pojmom besnota.
9. Zamerať sa na významné dni v rámci environmentálnej výchove: Deň Zeme, Svetový deň vody, Medzinárodný deň vtáctva, Mesiac lesov, Svetový deň zdravia, Deň stromov.
10. Zbierať a separovať odpad v okolí materskej školy.
11. Organizovať v spolupráci s rodičmi jesenné a jarné upratovanie školského dvora, kompostovanie, spojené s posedením pri čaji.
12. Venovať sa osvetovej činnosti formou násteniek, prednášok k danej problematike (citová výchova, ekológia, prosociálna výchova).
13. Vzdelávanie učiteliek v oblasti environmentálnej výchovy.